19/1/2024
Το σχέδιο νόμου έρχεται να υποβαθμίσει περαιτέρω την εκπαιδευτική διαδικασία και την επαγγελματική κατάρτιση εξυπηρετώντας στενά ιδιωτικά συμφέροντα. Αποτελεί σαφή παραδοχή αποτυχίας και αναποτελεσματικότητας του Ν. 4763/2020 που η ίδια η κυβέρνηση θεσμοθέτησε πριν 4 χρόνια όπως επιβεβαιώνεται από τις σχετικές ευρωπαϊκές στατιστικές για την επαγγελματική κατάρτιση, τη δια βίου εκπαίδευση και την ταυτόχρονη σύνδεσή τους με την μαθητεία στην χώρα μας.
Επισήμανε πως αλλοιώνει τον κοινωνικό και παιδαγωγικό σκοπό της εκπαιδευτικής διαδικασίας εξαρτώντας την από τις τοπικές αγορές και τα μικροσυφέροντά τους, δίχως ταυτόχρονα να προετοιμάζει τους σπουδαστές στο διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον της αγοράς εργασίας. Η προσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών και των ειδικοτήτων σε αυτό το περιβάλλον απαιτεί ευρεία διαβούλευση δημόσιων και ιδιωτικών φορέων με μακροπρόθεσμό σχεδιασμό και όχι την ικανοποίηση τοπικών οικονομικών παραγόντων και συμφερόντων.
Η Κυβέρνηση δεν επενδύει σε νέα προγράμματα σπουδών, σε νέους εργαστηριακούς οδηγούς, στην ενίσχυση των υποδομών και του εξοπλισμού όπως επιχείρησε ο ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ με το πρόγραμμα «Μια νέα αρχή για τα ΕΠΑΛ». Αντίθετα, προχωρά σε περαιτέρω συγχωνεύσεις ΠΕΠΑΛ και ΕΠΑΛ, κατάργηση ειδικοτήτων και οργανικών θέσεων, μη διασφάλιση εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων κατά τη μαθητεία και την πρακτική, εντείνοντας τον κοινωνικό αποκλεισμό και την υποχρηματοδότηση. Τελικά, δεν επιτυγχάνεται το ζητούμενο διασύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά αλλά απαξιώνεται ακόμα περισσότερο η ίδια εκπαιδευτική διαδικασία.
Κατέληξε, πως ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει σταθερές θέσεις για την ουσιαστική αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και της σύνδεσής της με την αγορά εργασίας. Για να ανταποκριθούμε στις σύγχρονες εξελίξεις της τεχνολογίας και της επιστήμης χρειάζεται ουσιαστική διαβούλευση φορέων, αύξηση της χρηματοδότησης, στήριξη των υποδομών και ενίσχυση των εξοπλισμών ώστε να περιορίσουμε κοινωνικές ανισότητες και διασφαλίσουμε το κοινωνικό δικαίωμα της εκπαίδευσης.